ЄДИНИЙ ЦЕНТР ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ

"Безопаснее всего можно удвоить свои деньги, свернув их вдвое и положив в собственный карман" - Фрэнк Хаббард

Арсен Маринушкін: «До виборів банкіри на повну будуть використовувати надані президентом важелі та почнуть виселяти людей»

Сьогодні, 5 лютого 2019 року, набрав чинності закон, який впроваджує ряд суттєвих змін у сучасне кредитування. Прибічники законопроекту неодноразово заявляли, про те, що цей законопроект про поновлення кредитування матиме позитивний вплив на кредитування в Україні, запевняли, що оновлене законодавство дозволить поліпшити умови кредитування, завдяки посиленню прав банків.

Однак, у цієї медалі, як і у інших є й менш привабливий бік, який ще до прийняття закону розгледіли правознавці та вже чинні позичальники,  які вже котрий рік потерпають від наслідків девальвації гривні та масового падіння банків. Новий закон, який має сумісну з їх проблемами назву «Про внесення змін в деякі законодавчі акти стосовно відновлення кредитування», не тільки залишає їх проблеми без уваги, а й створює нові загрози для тих, хто вже має статус позичальника.

Серед основних загроз можна зазначити те, що відтепер навіть, якщо сума кредиту змінилася без згоди поручителя, він забов’язанний повернути суму  кредиту,обернути стягнення на предмет іпотеки можна до позитивного вирішення справи, а арешт іпотечного майна тепер не є перепоною для його стягнення. Однак це не повний перелік змін, які відверто лобіюють інтереси банкірів.

«Закон про відновлення кредитування — продукт лобізму власників банків»

Арсен МаринушкінЧому цей законопроект можна вважати прецедентом і яке підводне каміння має розповів сайту  Адвокат UA правозахисник, заступник голови ГО «Громадський контроль банків»  Арсен Маринушкін, :

«31 жовтня 2018 року президент Петр Порошенко підписав зазначений Закон. Якщо відверто, то є очевидним що цей закон лобіювався банкірами, наприклад ініціатором законопроекту став голова банківського комітету член депутатської фракції від БПП Довбенко М.В., який всіляко цей Закон проштовхував, не дивлячись на те що громадські організації та активісти були категорично проти його ухвалення парламентом у запропонованому вигляді. Суперечливою стала норма, якою дія Закону застосовується до відносин, що виникли після введення його в дію, а також до відносин, що виникли до введення його в дію та продовжують існувати після введення його в дію, тобто фактично. Закон має зворотню силу та розповсюджується на всіх позичальників без виключення. Не дивлячись навіть на зауваження Головного юридичного управління Верховної Ради, про те що ця норма потребує узгодження із статтею 58 Конституції України, за якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи: парламент ухвалив Закон, а президент всупереч Конституції України його підписав.

 Також зазначений Закон частково створює умови, за яким ставить під сумнів однозначне застосування мораторію на звернення стягнення на предмет іпотеки, деякі положення Закону не відповідають навіть здоровому глузду, оскільки відсутня дієва та справедлива процедура погашення боргу за валютним кредитом. Отже, влада надає можливість банкірам відбирати єдине житло без альтернативи реструктуризації боргу у справедливий спосіб, таким чином багато українських сімей, які через зростання курсу валюти вже не спроможні сплачувати кредит, будуть просто позбавлені житла, а захистити себе навіть у судах буде дуже непросто.

 Прийняття законопроекту було дуже посилено різними експертами та банківськими фінансистами, які в один голос в ЗМІ розхвалювали Закон, запевнювали, що документ повинен зменшити фінансове навантаження на позичальників, що сприятиме відновленню економіки і активізації кредитування фізичних осіб, втім таке тлумачення є нічим іншим як фальсифікацією громадської думки, тому що закон посилює лише права кредитора та порушує як соціальні гарантії, так і конституційні  позичальників, що у нормальній правовій державі не можливо.

Закон про відновлення кредитування — продукт лобізму власників банків, він є незбалансований, несправедливий, він не вирішує проблему валютних позичальників, а лише поглиблює конфлікт та соціальне занедоволення громадян та  призведе до розколу українського суспільства та його пограбунку фінансовими установами. Він не поновить кредитування в Україні, оскільки за таких умов бізнес не буде брати кредити.

 Я вважаю, що треба шукати реальні механізми, які дадуть можливість і банкам кредитувати, але, з іншого боку і дадуть можливість позичальника реструктуризувати валютні кредити і спокійно жити у своїх домівках.

Поки в парламенті недостатньо депутатів, які розуміють наслідки ухвалення такого Закону, а тому нажаль до виборів банкіри на повну будуть використовувати надані президентом важелі та почнуть виселяти людей.  Єдиний спосіб у, який зараз можна протидіяти цьому – об’єднуватися проти такого свавілля, та не чекати що хтось допоможе, і звісно, якщо в парламенті на наступних виборах переможе більшість, яка голосувала за цей закон, чекати змін не варто, у цьому випадку рано чи пізно позичальники залишаться на вулицях разом зі своїми родинами».

Як узаконювали «рейдерство» колекторів?

 Саме спробу протидіяти підписанню вже ухваленому законопроекту зробили українці, розмістивши відповідне звернення до Петра Порошенка на сайті Адміністрації Президента України. Однак на превеликий жаль вона за відведений на збір підписів термін не набрала необхідної кількості голосів. Отже прохання накласти вето а закон, який не відповідає конституційним принципом залишилась без уваги і Петро Порошенко таки поставив свій підпис під роковим для валютних позичальників документів.

 Поза увагою влади залишилися і думки експертів та громадських діячів, які неодноразово наголошували на очевидних недоліках цього документу.

Наприклад Експерт Венеціанської комісії, віце-президент Світового конгресу українських юристів Марина Ставнійчук також вважає, що проголосований Верховною Радою закон 6027-д «Про відновлення кредитування», прийнятий виключно в інтересах банкірів, а ому президент повинен був застосувати права вето.

Президент «Інституту Права і Товариства» Юрій Кармазін наголосив, що всі народні депутати, які голосували за прийняття даного документа, причетні до скоєння злочину проти українського народу.

 «Правові наслідки, в разі підписання даного документа Президентом, будуть катастрофічні», — підкреслив Кармазін.

«За цією гарною назвою узаконюється рейдерство колекторів проти громадян, малого і середнього бізнесу», — прокоментувала раніше голова ГО «Всеукраїнський рух Фінансовий майдан» Юлія Сало.

Законопроект як до першого так і до другого читання декілька разів виставлявся спікером парламенту на голосування, в результаті за прийняття Закону проголосувало 239 нардепів, утрималось -16, а проти- 1.

Голосування за цей Закон у розрізі на партії мало наступний перебіг:

Фракція ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА» За:98 Проти:0 Утрималися:0 Не голосували:24 Відсутні:14 Позафракційні За:19 Проти:0 Утрималися:2 Не голосували:17 Відсутні:16

 Група «Партія «Відродження» За:5 Проти:0 Утрималися:2 Не голосували:15 Відсутні:2

 Фракція політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» За:0 Проти:1 Утрималися:10 Не голосували:7 Відсутні:2

Фракція Політичної партії «Об’єднання «САМОПОМІЧ» За:13 Проти:0 Утрималися:0 Не голосували:4 Відсутні:8 Фракція

Радикальної партії Олега Ляшка За:18 Проти:0 Утрималися:0 Не голосували:2 Відсутні:1

 Група «Воля народу» За:10 Проти:0 Утрималися:0 Не голосували:2 Відсутні:7

Такі показники досить наочно демонструють «прихільність» певних політичних сил до банкирів, через яку вони ладні заплющити очі на неконституційну складову документу за який вони натиснули на зелену кнопку.

Читайте також на Адвокат UA:

Рожкова рассказала об инфляции в год президентских и парламентских выборов

Арсен Маринушкин: «Мне удалось задать Константину Ворушилину самые острые вопросы»

Что изменилось для клиентов банков с 1 января 2019 года?

Поделиться в соцсетях: